Dwa nowoczesne lodołamacze Orkan i Sokół, które 29 maja wyruszyły ze Stoczni Koźle sp. z o.o. w Kędzierzynie-Koźlu dotarły do Malczyc. Dzięki dogodnym warunkom panującym na Odrze w weekend z powodzeniem na oczach wielu bacznych obserwatorów przepłynęły przez obiekty Wrocławskiego Węzła Wodnego oraz stopień wodny Brzeg Dolny. Obecnie oczekują na postoju na wyruszenie w dalszą trasę pod Odrze.

Przypomnijmy, że docelowym portem lodołamaczy będzie Włocławek, ponieważ obie jednostki pływające zostały wybudowane na potrzeby działań w tamtym rejonie i zasilą flotę lodołamaczy Wód Polskich na Zbiorniku Wodnym Włocławek. Lodołamacze czołowy Orkan i liniowy Sokół, zostały wybudowane w Stoczni Koźle Sp. z o.o. w Kędzierzynie-Koźlu. Jednostki pokonają ponad 1500 km drogą wodną: 756 km Odrą, 522 km Morzem Bałtyckim i 260 km Wisłą. Do Włocławka powinny dotrzeć w połowie czerwca. Przeprawa jest relacjonowana również na profilu facebookowym Wód Polskich.

Lodołamacz czołowy Orkan o mocy 1200 KM i lodołamacz liniowy Sokół o mocy 800 KM będą wyposażone w sondę wielowiązkową, która pozwoli monitorować dno zbiornika. Precyzyjna ocena stanu akwenu wpłynie na lepsze prowadzenie prac utrzymaniowych. Jednostki będą wyposażone w panele fotoelektryczne, co zmniejszy zużycie prądu między innymi w czasie postoju. Wyposażone w oświetlenie ledowe i napędzane silnikami spalinowymi spełniają obowiązujące normy środowiskowe. Dodatkowo lodołamacze mają też funkcje holowników.

Ponad stuletni Wrocławski Węzeł Wodny to przeszło 100 mostów; kładek i przepraw; blisko 26 kilometrów koryta Odry; 4 dopływy – Bystrzyca, Oława, Ślęza i Widawa; 16 jazów, 11 śluz, wiele kanałów i mnóstwo cieków wodnych, połączonych w jedną tętniącą wodnym życiem całość. W samej stolicy Dolnego Śląska lodołamacze, płynące przez tzw. kanał nawigacyjny, śluzowane były na Bartoszowicach, Zaciszu, Różance i Rędzinie, by stamtąd dotrzeć na postój noclegowy do Brzegu Dolnego, a następnie do Malczyc.

Gruntownie zmodernizowany w latach 2012-2015 Wrocławski Węzeł Wodny przyciąga na odrestaurowane nabrzeża rzesze mieszkańców miasta i turystów, zwłaszcza tych szukających wytchnienia w otoczeniu zieleni, wody i na świeżym powietrzu. Nadodrzańskie tereny są ulubionym miejscem rekreacji, a turystyka wodna, za sprawą białej floty i funkcjonujących w centrum przystani, stała się jedną z najpopularniejszych możliwości spędzania wolnego czasu. Wody Polskie systematycznie pracują nad dalszą modernizacją często zabytkowej infrastruktury, dzięki czemu sukcesywnie oddawane do użytku są kolejne wyremontowane obiekty hydrotechniczne w ramach Wrocławskiego Węzła Wodnego.

Projekt „Budowa 2 lodołamaczy dla potrzeb zimowej osłony przeciwpowodziowej na terenie działania RZGW w Warszawie” realizowany jest od 2016 roku. Jego koszt to ponad 37 mln złotych, z czego dofinansowanie w ramach POIiŚ oś priorytetowa II, działania 2.1 ze środków UE wynosi 31,5 mln złotych.



Zespół Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej RZGW we Wrocławiu
Fot. Anna Tarka, Arkadiusz Kubiaczyk, Jarosław Jagielski.